درباره مزایای دستگاه زنت بیشتر بدانید!
نوشته شده توسط : حسین شجاعی

دستگاه زنت یکی از دستگاهای سیستم تبخیری در سیستم های تهویه مطبوع می باشد، نام این دستگاه مخفف سه عبارت زمستانه، نیمه، تابستانه می باشد و زنت دو فصل دارد یعنی هم حالت سرمایشی و هم حالت گرمایشی در آن وجود دارد.

دستگاه های زنت از کولرهای آبی بزرگ‌تر هستند. این دستگاه در فصل تابستان عملکرد تهویه مطبوع داشته و همانند کولر آبی، هوا را از محیط خارجی دریافت و پس از عبور از میان پوشال‌های خیس، فضای داخل را خنک می‌سازد. درواقع پمپ، آب را از وسیله‌ای به نام تشتک به سمت پوشال‌ها هدایت می‌کند. چرخش فن باعث ایجاد جریان هوا روی پوشال‌ها می‌شود. میل به تبخیر رطوبت پوشال‌ها در کنار گرمای نهانی که از هوای عبوری گرفته می‌شود باعث تولید هوای خنک می‌گردد. نکته قابل توجه این است که رطوبت پوشال‌ها همانند فیلتری عمل می‌کند که مانع از نفوذ ذرات معلق و آلاینده‌ها می‌شود.

دستگاه زنت در زمستان به‌عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌شود. بدین ترتیب که دستگاه هوای فضای داخل را گرفته و پس از عبور از بین کویل آب گرم که در بالای دستگاه تعبیه ‌شده، هوای گرم در فضای داخلی ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه سیستم تولید سرما در دستگاه زنت شبیه کولرهای آبی است، این دستگاه برخلاف ایرواشر نیازی به پمپ آب قوی و تعداد زیادی نازل برای پودر کردن قطره‌های آب ندارد. ضمن اینکه به نسبت ایرواشرها قیمت ارزان‌تری دارد.

مزایای دستگاه زنت

در مورد مزایای دستگاه زنت می‌توانیم بگوییم که اولا قیمت آن نسبت به سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویه پایین‌تر است. دوم اینکه نصب و راه‌اندازی ساده‌ای دارد. و سوم اینکه انرژی کمتری نیز نسبت به سایر هم‌قطارهایش مصرف می‌کند.

در ادامه به دیگر مزایای این دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • دستگاهی است که هم قابلیت سرمایش دارد و هم گرمایش.
  • استفاده از زنت موجب بی‌نیازی از لوله‌کشی و رادیاتور می‌شود.
  • برای ایجاد رطوبت در فصل زمستان نیز کاربرد دارد.
  • در مقایسه با رادیاتور، فضا را در مدت‌زمان کمتری گرم می‌کند.
  • نیازی به فیلتر ندارد و پوشال‌های مرطوبش به‌عنوان فیلتر ذرات معلق و آلاینده‌ها عمل می‌کنند.
  • زنت‌ها هزینه نگهداری پایین‌تری دارند.
  • به خاطر وجود پدهای سلولزی احتمال آلرژی و حساسیت کمی دارند.
  • فضای کمتری اشغال می‌کنند.

معایب دستگاه زنت

در کنار مزایای دستگاه زنت معایبی را نیز می‌توانیم بیان کنیم. در این میان می‌توان به این نکات  اشاره کرد که این دستگاه مختص مناطق گرم و خشک است و گزینه کاربردی برای مناطق مرطوب به شمار نمی‌آید. همچنین دمای سرمایشی محدودی دارد.

مقایسه زنت و هواساز

جالب است بدانید که زنت و هواساز هر دو برای ایجاد سرما، گرما و رطوبت در ساختمان به کار می‌روند. نکته قابل‌توجه این است که سرما در دستگاه زنت مانند روش تولید سرما در کولرهای آبی است، درحالی‌که هواسازها برای تولید سرما و گرما از دستگاه بیرونی مثل چیلرها و بویلرها استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، هواسازها نیازمند استفاده از فیلتر هستند چرا که سیستم تولید سرمایش و گرمایش آن‌ها بر اساس تبخیر و رطوبت زنی نیست.

مقایسه زنت و داکت اسپلیت

در این رابطه باید بگوییم که در هردو دستگاه، هوای تهویه شده از طریق کانال در محیط منتشر می‌شود. همچنین هردو بدون کمک دستگاه جانبی می‌توانند سرما تولید کنند. این در حالی است که برای تولید گرما در زنت و داکت اسپلیت از دستگاه دیگری مانند پکیج یا بویلر استفاده خواهد شد. همچنین در دستگاه زنت سرمایش تبخیری داریم اما روش تولید سرما در داکت اسپلیت سیکل تبرید تراکمی است.

در صورتی که قصد خرید دستگاه زنت دارید و یا می خواهید بدانید یک دستگاه زنت مناسب فضای شما چه خصوصیاتی باید داشته باشد برای اطلاعات بیشتر به مجله ونداد تجهیز می توانید مراجعه کنید. همچنین کارشناسان فروش ونداد تجهیز می توانند شما را در خرید دستگاه زنت مناسب یاری نمایند. 




:: برچسب‌ها: دستگاه زنت , خرید زنت , خرید دستگاه زنت ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: